U bent hier: Home / NIEUWS / Oproep voor kunstcreatie - origineel kunstwerk

Oproep voor kunstcreatie - origineel kunstwerk

In het kader van zijn renovatie doet het Museum van Elsene een oproep om een origineel kunstwerk voor zijn nieuwe onthaalruimte te creëren, dit is een belangrijke stap in de geschiedenis van het museum.

Context en doelstellingen

Momenteel is het Museum van Elsene gesloten voor renovatie- en uitbreidingswerkzaamheden. De heropening vindt plaats omstreeks de lente van 2025. De eerste fase van het bouwkundige project begon in 2018 met de ontsluiting en uitbreiding van de ontvangstruimten waar, bij de heropening, de nieuwe cafetaria en de museumshop zullen worden ondergebracht. De ruimte onder het plafond van deze nieuwe ontvangstruimten is ideaal om er een origineel, emblematisch kunstwerk te plaatsen.

Deze oproep tot het creëren van een kunstwerk beantwoordt aan de wil van het Museum van Elsene om zich in te zetten voor de hedendaagse artistieke creatie in België, die ook wordt ondersteund door onze tijdelijke tentoonstellingen, ons dynamische aanwinstenbeleid dat hoofdzakelijk gericht is op de Belgische actuele kunstscène, en door de nauwe banden van onze instelling met Belgische of in België actieve kunstenaars.

Bekendmaking van de 10 finalisten

De oproep voor kunstcreatie die in juni 2023 door het Museum van Elsene werd gelanceerd is nu gesloten. De selectiejury heeft tien finalisten geselecteerd.

Er zijn maar liefst 144 inzendingen ingediend, wat getuigt van het grote enthousiasme onder kunstenaars voor dit project. Het Museum van Elsene had deze oproep opengesteld voor zowel opkomende als gevestigde kunstenaars die actief zijn in België. De kandidaturen waren zeer divers, zowel op het gebied van taal, kunstvorm en artistieke reputatie als wat betreft de geografische herkomst van de kandidaten en het soort voorstel: hangende werken, wandinstallaties, geluidsvoorstellingen, projecties enz. Het Museum van Elsene is blij met deze diversiteit, die aansluit bij zijn DNA.

Aan de kandidaten werd gevraagd bepaalde fragmenten uit het strategisch plan van het museum in aanmerking te nemen, zodat in hun voorstel de belangrijkste kenmerken en de kernwaarden van het museum (toegankelijkheid, humanisme, openheid) tot uiting zouden komen en de rijkdom van de collecties weergegeven zou worden. De juryleden werden geraakt en aangenaam verrast door het vermogen van de kandidaten om het DNA van het museum tot uitdrukking te brengen in hun projectvoorstellen. In zijn analyse heeft de jury er ook naar gestreefd een zekere diversiteit in de voorselectie te behouden, zowel wat betreft het soort voorstellen als het profiel van de kunstenaars.

Uiteindelijk werden de volgende kunstenaars geselecteerd:

- Elodie Antoine
- Jean-Marie Bytebier
- Het collectief Continuum (Dany Danino, Xavier Michel, Vincent Sainlez, Alexandre Sannen, Nicolas
  Van Achter)
- Het collectief lackofsubstance (Andreas Nonneman, Lou Vanderhaegen, Stan Vrebos)
- Alec De Busschère
- Louis De Cordier
- Koen van den Broek
- Michiko Van de Velde
- Lisa Vlaemminck
- Tatiana Wolska

In het voorjaar van 2024 zullen deze tien kandidaten hun projecten verdedigen voor de selectiejury. De bekendmaking van de winnende kunstenaar of het winnende collectief zal in juni plaatsvinden.

Leden van de selectiejury

Carine Fol - Curator kunst in de publieke ruimte bij de dienst Stedenbouw van de Stad Brussel
Adrien Grimmeau - Kunsthistoricus, curator, auteur, docent en mededirecteur van ISELP
Bernard Marcelis - Historicus, kunstcriticus en onafhankelijk curator
Christine Mostert - Head of Art Advisory | Degroof Petercam
Emmanuel Van de Putte - Senior Director, Managing Director | Sotheby's Belgium, Lid van de Raad van Bestuur van de vzw Vrienden van het Museum van Elsene
Fondation CAB, vertegenwoordigd door Eléonore De Sadeleer - Directeur van Fondation CAB
Claire Leblanc - Directeur-Conservator van het Museum van Elsene
Anne Carre - Hoofd collecties van het Museum van Elsene
Astrid Herkens - Wetenschappelijk medewerkster van het Museum van Elsene
Mathieu Menten - Projectleider Beeldende Kunst en Kunstenaarsateliers van de Dienst Cultuur van de Gemeente Elsene

De juryleden, vergezeld door Anne Malmendier (Hoofd ontwikkeling en partnerschappen Museum van Elsene) en Charlotte van der Vorst (Art Advisory, Degroof Petercam)

Partner

Het project werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van Degroof Petercam, de exclusieve partner van het Museum van Elsene voor dit project ter promotie van hedendaagse artistieke creatie in België.

Document acties