U bent hier: Home / Tentoonstellingen / Vorige tentoonstellingen / Tentoonstellingen 2015 / BELGISCHE KUNST. Tussen droom en werkelijkheid

HEROPENING VAN DE VASTE COLLECTIE - BELGISCHE KUNST. Tussen droom en werkelijkheid 25.06 > 20.09.2015

25.06 > 20.09.2015
Verlenging tentoonstelling

Het Museum van Elsene nodigt u uit om, uitgaand van een selectie meesterwerken uit de collectie, de paden van de Belgische kunst te verkennen.

De tentoonstelling biedt een overzicht van de voornaamste kunststromingen uit het België van de 19de en 20ste eeuw. Ze werpen een licht op de rijkdom en het aparte karakter van deze artistieke bloeitijd. Balancerend tussen internationale invloeden en de ontwikkeling van specifieke plaatselijke kenmerken laat de Belgische kunst zich steeds leiden door een fundamenteel streven naar vrije expressie en moderniteit. Ze gaat op zoek naar een blijvend evenwicht tussen haar verknochtheid aan de realiteit en haar liefde voor de verbeelding: een kunst tussen droom en werkelijkheid.

Met werken van Meunier, Laermans, Van Rysselberghe, Claus, Lemmen, Khnopff, De Smet, Permeke, Magritte, Delvaux, Alechinsky.

Anne Carre - Hoofd collecties - biedt reeds een kort overzicht.

Catalogus van de tentoonstelling
  Claire Leblanc, L’ART BELGE. Entre rêves et réalités. Collections du Musée d’Ixelles, Bruxelles
  Silvana Editoriale, 175 paginas, 119 illustraties in kleur.
  Franse uitgave, 25€.

Een echte ontdekking van de Belgische kunst

De collectie van het Museum van Elsene telt meer dan 10.000 werken uit de 16de tot 21ste eeuw. Het Museum kan bogen op een bijzonder rijke verzameling Belgische kunstwerken uit de 19de, 20ste en 21ste eeuw, een periode die samenvalt met de geschiedenis van het moderne België. Het verheugt ons bijzonder u te kunnen verwelkomen in onze gerenoveerde zalen, waar de Belgische kunst centraal staat en de werken in een nieuwe opstelling te zien zijn.

De rode draad wordt gevormd door de verhouding van het kunstwerk tot de realiteit. Van oudsher hebben Belgische kunstenaars zich over dat probleem gebogen en er heel verschillende antwoorden op gegeven, denken we maar aan het sociaal realisme, het fantastische of de verschillende vormen van expressionisme en humor. De werken zijn ondergebracht in zes thematische afdelingen die zowel de constanten als de specifieke kenmerken van hun geschiedenis belichten. De toeschouwer maakt op die wijze kennis met de belangrijkste artistieke stromingen, van het realisme tot de abstractie en de actuele kunst, waarbij ook aandacht wordt besteed aan het impressionisme, neo-impressionisme, symbolisme, fauvisme, expressionisme en surrealisme.

We nodigen u van harte uit om de Belgische kunst vanuit deze gezichtshoek te komen ontdekken. Een kunst die enerzijds gekenmerkt wordt door haar trouw aan de realiteit en aan de materialiteit van de schildering, maar die anderzijds altijd gevoelig is gebleven voor het fantastische: een kunst tussen droom en werkelijkheid.

Document acties