U bent hier: Home / NIEUWS / Aanwinsten

Aanwinsten

Aanwinsten - Maak kennis met de kunstwerken die recent in de verzameling van het Museum van Elsene


Aanwinsten

Het Museum van Elsene voert sinds geruime tijd een actief aanwinstenbeleid om zijn vaste collectie uit te breiden. Het doet dit hoofdzakelijk op twee manieren: enerzijds door de aankoop van actuele kunstwerken en anderzijds door op zoek te gaan naar werken die de lacunes aanvullen in onze verzameling Belgische kunst  – het DNA van onze collecties. Een aanwervingscommissie, samengesteld uit specialisten van de 19de- en 20ste-eeuwse kunst  –  zowel op het vlak van de fotografie, de schilderkunst en de affichekunst  –  komt jaarlijks bijeen om voorstellen te doen en beslissingen te nemen in verband met de werken die onze collecties zullen vervolledigen.

Brugge van Luc PEIRE

Nadat Luc Peires Brugge in tal van Europese steden werd tentoongesteld, maakt het voortaan deel uit van onze vaste collectie. De kunstenaar maakte het werk in 1968 als eerbetoon aan zijn geboortestad, waarvan hij de sfeer wilde vastleggen. Het schilderij sluit naadloos aan bij het abstracte verticalisme, de persoonlijke stijl van Peire.
Spelend met het intense blauw en de contrasterende vlakken van het doek probeert Peire een illusie van diepte op te wekken, die ons onderdompelt in een onbegrensde, in haar genre unieke ruimte. De verticale lijnen, Peires signatuur bij uitstek, ritmeren het doek en staan symbool voor de spirituele mens.
Brugge is altijd positief ontvangen door pers en publiek. Het Museum heeft het werk verworven bij de Stichting Jenny & Luc Peire.

Trying to be James Ensor van Emilio LOPEZ-MENCHERO

Zich verkleden als Frida Kahlo, Picasso in boxershort voorstellen met een bloot bovenlijf, de iconische houding van Raspoetin aannemen of de monumentale Balzac van Rodin uitkleden… Emilio Lopez-Menchero, architect van opleiding, deinst nergens voor terug. Met Trying to be James Ensor levert de Belgisch-Spaanse kunstenaar zijn veertiende zelfportret af. Ditmaal kruipt hij in de huid van de beroemde Oostendse kunstenaar zoals die zichzelf afbeeldde op het Zelfportret met bloemenhoed, 1883-1888.
De foto werd onlangs aangekocht bij galerie Nadja Vilenne, waar we de intrigerende reeks ‘trying to be’ leerden kennen. Begin jaren 2000 vatte de kunstenaar de serie aan, waarin hij  zichzelf keer op keer in een excentrieke mise en scène afbeeldt. Tegelijkertijd vormen de werken een incarnatie van zijn grote voorbeelden. Zo stelt Lopez-Menchero de identiteit ter discussie en de hybride vormen die zij kan aannemen, om op die manier bij het vraagstuk van zijn eigen identiteit terecht te komen.

Eugène LAERMANS

Bij een voordeur wachtende boeren dateert van 1891. Alle geliefkoosde thema’s van de Belgische schilder komen er aan bod. Via de sombere, kille sfeerschepping vertolkt hij zijn medeleven met het harde bestaan van de arbeiders- en boerenklassen in het eigentijdse Pajottenland. Hij schildert een stille, onderworpen menigte die gedwee haar lot ondergaat. De aanklacht tegen de toenmalige realiteit wordt weergegeven in een stijl die het midden houdt tussen expressionisme en symbolisme.
Hoewel Laermans tegenwoordig weinig bekendheid geniet bij het grote publiek, gold hij in zijn tijd als een boegbeeld van het Belgische artistieke toneel. We zijn dan ook trots dat we het werk voortaan kunnen ophangen naast De terugkeer van het veld, een ander doek van Laermans dat al tot onze vaste collectie behoorde.
 

Document acties