U bent hier: Home / NIEUWS / Onderscheidingen

Onderscheidingen - article

Les prix que le musée a obtenu les années passées ainsi que ses dernières nominations !

MUSEUM NIGHT FEVER AWARD 2014 : 3e plaats

Het Museum van Elsene de derde prijs van de Museum Night Fever. De editie 2014 bekroonde de tentoonstelling Duane Hanson. Op de avond zelf kon het publiek genieten van optredens van acteurs, dansers en zangers die uitgingen van het thema Amerika (stand up comedy, optredens van cheerleaders, een fotostudio en films). De jury had vooral waardering voor de diversiteit van de aangeboden activiteiten, de verschillende disciplines en de interactie tussen het thema van de American Dream en het publiek.

RIDDER VAN DE ORDE VAN KUNST EN LETTEREN

Insigne Chevalier des Arts et des Lettres, 14 november 2013, (c) foto Museum van Elsene, Belgium 2013

Vandaag, donderdag 14 november, ontving Claire Leblanc, conservator van het Museum van Elsene, uit handen van Zijne Excellentie de heer Bernard Valero, ambassadeur van Frankrijk in België, het insigne 'Chevalier del'Ordre des Arts et des Lettres' ('Ridder van de Orde van Kunst en Letteren'). Ze kreeg deze onderscheiding vanwege haar beroepsloopbaan en haar persoonlijke inzet sinds 1996 voor de bevordering van de Frans-Belgische culturele uitwisseling.

VICTORS 2013

Claire Leblanc, conservator van het Museum van Elsene, behaalt de Victor 2013 in de categorie Cultuur.
Claire Leblanc, Conservator van het Museum van Elsene, Brussel
Het Frans-Belgische lifestylemagazine Juliette & Victor richt zich tot in België gevestigde Fransen. Ter gelegenheid van zijn zesde verjaardag bekroont het personen en plaatsen die de Frans-Belgische mentaliteit het best vertegenwoordigen.

Na een eerste selectie die door de lezers werd bepaald, werden de kandidaten uit veertien verschillende categorieën op woensdag 12 juni beoordeeld door een vakjury, die in het Flageygebouw heeft beraadslaagd.

Claire Leblanc, conservator van het Museum van Elsene behaalde de Victor in de categorie Cultuur.

Een knipoog naar deze uitgeweken Française die voor de liefde naar België kwam en zo door ons vlakke land werd bekoord, dat ze er uiteindelijk is blijven wonen.

Bedankt iedereen voor julie steun!

VISITBRUSSELS AWARD

VISITBRUSSELS AWARD 2012 - winner

GEWONNEN!

Na eerst de Museumprijs 2011 en vervolgens de juryprijs voor de Museum Night Fever editie 2012 heeft het Museum van Elsene de VisitBrussels Award voor de “Most Noted Exhibition 2011” met de tentoonstelling EXPLOSITION, graffitikunst in Brussel gewonnen.
Bedankt iedereen voor julie steun!

MUSEUM NIGHT FEVER 2012 : DE TRIOMF VAN DE BELLE ÉPOQUE

Museum Night Fever in het Museum van Elsene, copyright foto Georges Strens 2012

Het Museum van Elsene wordt bekroond met de Museum Night Fever Award!

Deze 23 maart  werden de allereerste Museum Night Fever Awards uitgereikt.

De juryprijs gaat naar het Museum van Elsene; de publieksprijs.

Het wordt toegekend aan de Ecole du Théâtre Lassaad voor hun barokke performances in de Rubenszaal van het Museum voor Oude Kunst.

Museum Night Fever in het Museum van Elsene, copyright foto Georges Strens 2012

Museum Night Fever, de Nacht van de Brusselse Musea, vond plaats op 3 maart en lokte meer dan 14.000 bezoekers naar 24 Brusselse musea. Met dit evenement wil de Brusselse Museumraad jongeren opnieuw naar de musea brengen, aan de hand van een vernieuwend, jong en multidisciplinair programma. De Museum Night Fever Awards, die dit jaar voor het eerst worden uitgereikt, zijn een beloning voor de inzet en creativiteit van musea én jongerenpartners.

De juryprijs 2012 wordt toegekend aan het Museum van Elsene. In het kader van de tentoonstelling rond Jules Chéret werd het hele museum ondergedompeld in een burleske fin de sièclesfeer. De jury had bijzondere lof voor het gevarieerde, originele programma, waar stijlen en disciplines (slam en poëzie, breakdance en belle époque, ...) op een creatieve manier met elkaar werden gecombineerd. Ook de wijze waarop met jongeren werd samengewerkt en het gezellige, uitnodigende onthaal werden als zeer positief beoordeeld.

“De verrassing van Museum Night Fever, die je op een nieuwe manier liet kijken naar het werk en de tijdsgeest van Jules Chéret”!

HET GEMEENTELIJK MUSEUM VAN ELSENE WORDT BEKROOND MET DE MUSEUMPRIJS 2011

Logo Prix des Musées - Museumprijs

Het Gemeentelijk Museum van Elsene wordt bekroond met de Museumprijs 2011, uitgereikt door Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (OKV).

De prijs werd uitgereikt door een professionele jury uit de kunst- en museumsector. Hij bekroont de dynamische en professionele aanpak van het museumteam inzake de diversificatie van het publiek.

Tevens betekent de prijs een erkenning van onze gerichte en originele programmering, de geleverde inspanningen op het vlak van de communicatie, het open beleid en de samenwerking met allerlei partners.

Ten slotte vormt de bekroning een mooie aanmoediging: de Gemeente Elsene, haar museumteam en de overige diensten, die instaan voor de slaagkansen van haar projecten, zullen in de toekomst al het mogelijke doen om verder te gaan op de ingeslagen weg.

De Burgemeester

De Schepen voor Cultuur

Claire Leblanc, Conservator

Lees meer over de Museumprijs 2011!

Document acties