U bent hier: Home / MUSEUM IN PROGRESS / What gebeurt er intussen met de collecties?

Wat gebeurt er intussen met de collecties?

MUSEUM IN PROGRESS - Wat gebeurt er intussen met de collecties?

Onze verzamelingen worden gedigitaliseerd, werken worden uitgeleend, we organiseren reizende tentoonstellingen, de depots worden opnieuw ingericht, de banden met onze bezoekers worden via gerichte acties nog meer aangehaald... Zoals u ziet blijven onze collecties springlevend!

De werken van het Museum van Elsene verlaten de opslagruimtes en gaan op bezoek bij de buren!

Een museum dat tijdelijk sluit, biedt ook nieuwe kansen. Niet alleen reflecteren we over onze projecten, maar we bedenken ook activiteiten om een nieuw publiek aan te trekken. En hiervoor hoeven we het niet altijd ver te gaan zoeken!

De associatie met vzw Patrimoine à roulettes in het kader van het Duurzame Contract van de Atheneumwijk (2017-2020) betekent een buitenkans om de werken van het Museum van Elsene in de directe omgeving te laten leven.
Dat gebeurt op drie manieren:

1. Het Museum komt aan huis

Twee weekends per jaar verlaten tien werken de opslagruimtes. Ze verhuizen gedurende twee dagen naar een woning vlak bij het Museum van Elsene, waar ze door een nieuw publiek worden ontmoet.

Op zaterdag laat het gastgezin het uitgekozen werk zien aan zijn nabije omgeving; op zondag wordt het huis opengesteld voor het publiek, dat van huis naar huis kan wandelen om de werken in een volstrekt nieuw kader te bewonderen.

Volgende afspraak met het publiek: zondag 1 december 2019 – in de Naamsepoort-Sint-Bonifaas-wijk te Elsene.
Meer info hier.

2. Mash up

Wat vindt de jeugd van de werken van het Museum van Elsene?

Hoe kunnen de kunstwerken de jongeren inspireren en eventueel leiden tot originele creaties, die ze met het grote publiek kunnen delen?
Een tiental klassen van het secundaire onderwijs uit de Atheneumbuurt krijgen de kans op school een artistiek project uit te werken, dat rechtstreeks verband houdt met de collectie van het Museum van Elsene. Uitgaand van de nieuwsgierigheid en de inspiratie van de jongeren zullen gevarieerde werken het daglicht zien.

De eerste projecten van 2018 worden uitgevoerd in samenwerking met twee klassen van de beroepsschool Edmond Peeters – de middelbare school die het dichtst bij het museum ligt. De leerlingen van de afdeling Huishoudkunde zullen stop motion kortfilms maken, terwijl de leerlingen van de afdeling Zeefdruk educatieve objecten zullen vervaardigen.

3. Tijd om te feesten!

Zo lang het Contract met de Atheneumwijk loopt, organiseren we feestelijke ontmoetingen, waarbij de uitwisselingen met de buurt (scholen, bewoners, verenigingen…) worden opgedreven. Zo krijgen onze projecten meer zichtbaarheid en ontstaat er een hechte wisselwerking met de nabije omgeving.

Een project van het Museum van Elsene en van Patrimoine à roulettes

Document acties